2008-11-03

Realybės iššūkiai

Rinkimai baigėsi. Derybos dėl koalicijos praktiškai taip pat. Liko tik apsisprendimai dėl personalijų ir principinės diskusijos dėl Vyriausybės programos.

Žvilgtelėjus atgal, - gali nusistebėti kiek daug per paskutinį mėnesį ar du įvyko. Bet kai pasižiūri į priekį, labai greitai pamatai, kokie didžiuliai kalnai darbų laukia. Ir pirmiausias darbas - realybės suvokimas. O realybė dažnai būna labai negailestinga. Vieną realybės epizodą pabandysiu detaliau parodyti.

Praeitos savaitės pabaigoje pradėjome svarstyti Krizės prevencijos planą. Be abejo, jis visų pirma yra nukreiptas į kitų metų biudžetą ir visą viešųjų finansų situaciją. Diskusijos ir prasidėjo nuo šalies finansinės ir ekonominės realybės įvardijimo. Nepasakysiu nieko naujo, daugelis skaičių jau buvo skelbta spaudoje, bet kai visus skaičius sudedi į vieną vietą, realybės iššūkiai pasidaro drastiškai aiškūs.

1. Vyriausybė pateikė Seimui kitų metų biudžeto projektą, kuriame yra numatytas 2 mlrd 700 mln litų deficitas. Šalia to dar Sodros deficitas. Konsoliduotas deficitas gali būti labai netoli Mastrichto 3% nuo BVP kriterijaus (Lietuvoje - apie 3 mlrd litų).

2. Penktadienio diskusijų metu finansų ministerijos ekspertai informavo, kad pagal šių metų 3-io ketvirčio ekonominio gyvenimo duomenis, kitiems metams tenka prognozuoti žymiai spartesnį ir gilesnį ekonomikos augimo lėtėjimą. Nebegalima prognozuoti net 1.5% BVP augimo (o pagal tokias prognozes yra suskaičiuotos kitų metų pajamų prognozės). Todėl kitų metų nacionalinio biudžeto pajamų prognozes reikia mažinti bent 2 mlrd litų. Su tokiomis prognozėmis sutiko ir kiti ekspertai.

Tai reiškia, kad palikus tokias pačias biudžeto išlaidas, jos pajamas viršytų jau ne 2.7 mlrd litų, o visais 4.7 mlrd litų.

3. Spalio pradžioje paaiškėjo šios Vyriausybės ilgai slėptas faktas, kad šių metų, tai yra 2008 metų biudžeto deficitas gali būti žymiai didesnis, nei buvo planuojama šių metų biudžete (kuriame buvo suplanuota, kad deficitas sieks tik 500 mln litų). Paaiškėjo, kad spalio 1 d. Vyriausybė informavo Europos Komisija, kad šiais metais reikia laukti deficito, kuris gali siekti iki 2.35% nuo BVP, tai yra iki 2.7 mlrd. litų.
Valdžiai šių metų deficitą yra pakankamai sunku finansuoti, nes akivaizdu, kad šiuo metu tarptautinėse rinkose, krečiamose globalios krizės, yra labai sudėtinga pigiai pasiskolinti. Todėl gali būti, kad nemaža dalis šių metų valstybės išlaidų liks paprasčiausiai neapmokėta, ir tokias sąskaitas teks apmokėti kitais metais. Tai valstybės išlaidas dar labiau didins.

Jeigu bent pusė šių metų deficito persikels į kitus metus, tai reiškia, kad kitais metais deficitas didės dar maždaug 1.3 mlrd litų. Tokiu atveju išlaidos viršys planuojamas pajamas jau ne 4.7 mlrd litų, o visais 6 mlrd litų.

4. Išlaidos 6 mlrd litų viršijančios pajamas reiškia, kad deficitas siektų jau visus 6 % BVP. Taip pat reikia atsiminti, kad visas nacionalinis biudžetas kitais metais sieks apie 30 mlrd litų, o tai reiškia, kad deficitas sudarytų apie 20% nuo viso biudžeto.

5. Didelio deficito problemos pasidaro drastiškai aštrios tokiu laikotarpiu, kokį visas pasaulis, tame tarpe ir mes, pergyvename šiuo metu - tai globali finansų sistemos krizė. Akivaizdu, kad tokiu metu valstybei skolintis tarptautinėse rinkose yra praktiškai neįmanoma. O deficitinis biudžetas reikštų, kad skolintis būtų būtina.
Faktai, kurių galima pasirankioti šiuo metu iš tarptautinės spaudos, šiuo klausimu yra nepaguodžiantys: FT nesenai paskelbė, kad Austrija pastarosiomis dienomis tarptautinėse rinkose nesugebėjo pasiskolinti, nors turi "AAA plius" reitingą (Lietuvos reitingai pastaruoju metu nusmuko, berods, iki "BBB plius" reitingo). FT taip pat skelbia, koks didžiulis sąrašas didžiųjų valstybių su puikiais reitingais (pradedant nuo Vokietijos) stovės išsirikiavę skolinimuisi kitais metais.

6. Kaip yra skelbiama lietuviškoje spaudoje, Lietuvai kitais metais reikės perfinansuoti 3 mlrd litų vertės anksčiau paimtas paskolas. Paprastai tai buvo daroma nesunkiai, paimant naujas paskolas tarptautinėse rinkose. Ar tai bus galima padaryti kitais metais - šiuo metu sunku atsakyti, bet yra abejonių.

Taigi apibendrinant galima pasakyti, kad realybės iššūkiai yra pakankamai aiškūs - nacionalinio biudžeto išlaidos, galinčios 6 mlrd litų viršyti valstybės mokestines pajamas. Prie to dar papildomas klaustukas dėl galimybės perfinansuoti 3 mlrd ankstesnių paskolų. Ar kitais metais galimybės skolintis tarptautinėse rinkose palengvės - šiuo metu atsakyti tur būt negali net patys didžiausi finansų genijai, pradedant nuo paties Buffett'o.

Todėl vienintelis įmanomas atsakymas į tokią drastišką realybės tiesą - radikalus biudžeto deficito mažinimas.

Penktadienį, pirmuoju prisėdimu radome galimybę sumažinti deficitą maždaug 3.5-4 mlrd litų: 2 mlrd mažinant išlaidas, ir 1.8 mlrd didinant realias pajamas (pertvarkant mokesčių sistemą ir atsisakant mokestinių išimčių ir lengvatų).

Pasklidę gandai, kad bus mažinamos socialinės programos - visiška netiesa. Motinystės atostogos tikrai liks, bet ar reikia mokėti visiems tėvams "vaiko išmokas" po 70 litų per mėnesį iki vaikui sukaks 18 metų, net ir tada, kai tėvai uždirba po 10000 litų, tikrai suabejosime. Jeigu tokios išmokos liks tik tiems tėvams, kurie uždirba santykinai nedaug, tai jiems tokias išmokas bus galima net ir padidinti.

Taigi štai tokia yra realybė. Ir tokie yra vieninteliai galimi atsakymai į tokią realybę. Ar tokių atsakymų pakaks, kad nelabai linksmą realybę suvaldytume, pamatysime artimiausiu metu. Gali tekti Krizės prevencijos planą stiprinti dar naujomis, papildomomis priemonėmis.

Bet geriau skaudi realybė dabar, nei skaudi, net katastrofiška islandiška realybė kitais metais...

20 komentarų:

Anonimiškas rašė...

Siekiant išvengti Islandiško scenarijaus, neužtenka sumažinti biudžeto išlaidas ir panaikinti mokesčių lengvatas.

Finansų pasaulis prognozuoja Baltijos šalims bankų/valiutų krizę, finansų spauda rašo apie tai vos ne kiekvieną dieną. Ekonomikoje, kai tokie lūkesčiai tampa visuotiniais, jie ir išsipildo.

Kalba eina apie užsienio kapitalo pasitraukimą iš "nelaimės zonos". Geresnis biudžeto subalansavimas šioje situacijoje mažai ką bereiškia.

Gavę dabar valdžią turite paprastą pasirinkimą: arba planuojate, ką darysite finansų sistemos kolapso atveju, arba neplanuojate.

Pirmu atveju turite turėti aiškią nuomonę
- ko iš tiesų verti LB rezervai (juk nesitikite, kad LB nepriinvestavo į nebelikvidžius vertybinius popierius),
- kaip neapsimeluoti tautai apie bankų indėlių draudimą,
- kokie šansai gauti FED, ECB ar TVF paramą (kas už tai atsakingas ir kas ta linkme jau nuveikta).

Antru atveju galite turėti trumpą kadenciją ir diskredituoti bet kokias savo pradėtas reformas.

Neabejingi rašė...

Dar sutaupymo galimybiu apstu:
1. Panaikyti visus valstybinius "orinius" laisvus etatus ir priedus ir 13 atlyginimą.
2. Panaikinti Seimo ir kitus autoukius kaip sovietini palikima, imti butina transporta tik panaudos budu kaip daro verslas.
3. Apie Seimo viezbucius ir kitas ministeriju, savivaldybiu stroikes nebekalbu.
4. Kirpti islaidas ne 10% bet 30% kaip Ukrainoje. Panaikinti darbu dubliavimus ir aptarnavimo: valytoju, kiemsargiu ir kt. etatus ka galima gauti Outsourcing budu.
5. Pakelti RAOES sutartis ir nebepardavineti elektros pusvelciui o ja skolinti, paskui prireikus ja susigrazinti.
6. Kertamas valstybinis miskas kur pelnai nuseda ?
7. Kalinigrado tranzitas milijonus surenka kur pelnai nuseda ?
8. NDX energija virspelnius is VST isimokejo 1 mlrd. litu ar tai nera valstybes vagyste ir turtas ?

mantezas rašė...

sveiki, ar Jūsų vyriausybė imsis privatizuoti dvi didžiausias neprivatizuotas įstaigas - Lietuvos paštą ir Lirtuvos jūrų laivininkystę?

Mauras rašė...

štai ir gimė dokumentas Nr. XP-3169(3)

Šiame seimo Ekonomikos komiteto nario veselkos (TTF) ir saulio (socdemas) rūpesčiu parengtam kūrinyje (be kai kurių teisingų bet abstrakčių VKEKK ir vyriausybei skiriamų pasiūlymų dėl energetikos reguliavimo) konstatuojama, kad piliečiai apiplėšinėjami energetikos įmonių, o toliau vyriausybei siūloma :

"4) kreiptis į Europos Komisiją dėl leidimo AB „Lietuvos dujos“ netaikyti 2003 m. birželio 26 d. europos parlamento ir tarybos direktyvos 2003/55/EB dėl gamtinių dujų vidaus rinkos bendrųjų
taisyklių, panaikinančios Direktyvą 98/30/EB dėl teisinės formos, organizacinės struktūros ir sprendimų priėmimo tvarkos atskyrimo iki tol, kol Lietuvai gamtinės dujos bus tiekiamos ne iš vienintelio šaltinio ir atsiras konkurencija apsirūpinimo gamtinėmis dujomis sektoriuje;"


Razmos ir Kubiliaus pasiūlymai išmest šitą punktą, kuris reiškia "pratęskime kiek tik galim gazpromo monopolį ir užtikrinkime jam aukštas kainas" atmesti. Dujotekanos premjeras jau rašo raštą ES... "socdemai" ir jų mažieji pagalbininkai sužavėti, vėsaitė alpsta iš džiaugsmo ...

Grynai korupcinis nutarimas, kaip ir Leo LT, priimtas "socdemų", "valstiečių", paulauskininkų ir uspaskistų balsais. Bet - ne tik jų! Balsavo "už" ir 6 TSF (tarp jų ir J.Razma), ir keli liberalai, ir žinoma pats veselka.

Todėl pikta pelė klausia: Kodėl šios opozicinės frakcijos neturi savo pozicijos dėl tokio esminio (piliečių apiplėšimo ir išplėštais pinigais apmokamos korupcijos) klausimo? atsakykit svolačiai! Nes pelė klaus kasdien!

Unknown rašė...

Andriau, panaikinkit apskritis, nes zmones nesupranta kam jos reikalingos! Istesekit bent si pazada ir turesit daug istikimu rinkeju. Ne reformuokit, o panaikinkit! Dekui :)

kar rašė...

Biudžetą, aišku, sutvarkyti būtina, bet taip pat svarbu ir rasti būdų aktyvinti ūkinę veiklą šalyje. Būtų įdomu išgirsti kokie yra planai šia linkme ir kaip jie derinasi su biudžeto deficito suvaldymu? Juk daugeliu atžvilgių šie du tikslai reikalauja visiškai priešingų priemonių.
Ir trečia tema - kaip planuojate organizuoti valstybės skolinimasi? Juk matosi, kad be to artimiausiu metu išsiversti greičiausiai nepavyks; tarptautinėse rinkose sėkmingai pasiskolinti galimybė artima nuliui, nebent už nepaprastai didelę kainą; o TVF, EIB ir panašūs resursai neužilgo taip pat taps stipriai suvaržyti, jei bus dalinami dabartiniais tempais "greitesnėms" šalims.

Amber rašė...

Jei atliksite greitai ir be gailescio valstybes valdymo tarnybos reforma pagal Jusu rinkimines programos nuostatas, kuo as asmeniskai netikiu, nes vien noro neuzteks, reikes ir istatymus keisti ir t.t.,turesite sansus igyvendinti savi planus. Ne paslaptis, kad dabar valstybe valdo ministeriju sekretoriai, kurie praleidzioa tik savus projektus. Savi projektai - tai yra tie, kuri jam asmeniskai garantuoja tam tikras gerybes, jam reikia atlikti prievoles savo ministrui, biciuliu partijai, savo draugams - sponsoriams. Visi kiti projektai, o ju buna labai svarbiu ir lemtingu saliai, yra atidedami realizacijai, yra imituojamas darbas, saukiami begaliniai posedziai ir pasitarimai,siuloma neskubeti, atidziai ivertinti viska ir pan. Sekretoriai yra amzini seseliai, kurie paprastai ne sviecia, bet realiai veikia.

Unknown rašė...

Taupykite oligarchų sąskaita, o ne vargšų žmonių, kodėl pradėjote nuo žemdirbių, jūs ką nežinote kokias išmokas gauna ES ūkininkai. Žemės ūkio verslo negalima sulyginti su kitais verslais, juk žemdirbystės verslo pajamos priklauso dar ir nuo gamtinių sąlygų. Nekirskite šakos ant kurios sėdite, žemdirbiai ateis su šakėmis, Prunskienei jau parodė vietą ką reiškia dvigubus žaidimus žaisti. Negalima tarnauti ir perdirbėjams ir ž.ū. produkcijos gamintojams kartu. Nors Kazimiera rūpinosi žemės ūkiu, tik per daug išlaidavo: pvz.prezentacija, žemdirbių mokymai...

Vaidotas rašė...

Noriu patikslinti, ar Vyriausybė planuoja nustatyti (iškelti tikslą), sekdama Skandinavijos šalių vyriausybių pavyzdžiu, nustatyti minimalią dividendų normą visoms valstybės valdomų įmonių akcijoms. Pagal 2008 metų biudžeto planą, valstybė numatė gauti dividendų mažiau, negu Snoro bankas. Mano nuomone, tai nerimtas požūris.

Mauras rašė...

pritariu Amber dėl sekretorių, ten (bent dalyje ministerijų) pagrindinis interesų mazgas.

Dėl Vaidoto siūlymo:
valstybės turto turinčiose įmonėse siūlau pareikalauti daugiau iš stebėtojų tarybose dirbančių valstybės atstovų - paanalizuoti biudžetus, kaštus ir ypač viešuosius pirkimus.

Yra atvejų, kai piliečiams tikrai nereikia didesnių dividendų, biudžetas ir taip pakankamai uždirba iš PVM. Pvz. navicko parodomasis rūpestis kuo didesniais dividendais valstybei iš Leo LT išvertus reiškia rūpestį kuo geriau išmelžti mus, vartotojus. Tuo pačiu ir maximos naudai, deja. Todėl siūlau ne valstybei minimalius, o maximai maximalius dividendus nusistatyti. 6% nuo investicijos mane asmeniškai iš bėdos tenkintų, velniai nematė tų VST vertinimų. Bet matant kaip maxima tvarkosi valdyboj, skiria Leo diriką ir prastūminėja dar didesnius tarifus, vičių nedaug. Visiškai jokio valstybės atstovavimo, ir jei TS-LKD vartotojų interesų gynimas atrodo priešpaskutinės eilės reikalas, jie skaudžiai klysta. Kartu su valstybės finansų pertvarka būtina parodyti piliečiams, kad jie, o ne įleisti į monopolijas oligarchai yra naujosios valdžios prioritetas. Tam reikia drąsos, bet kitaip pasitikėjimas ims nykti.

Vytautas rašė...

Aš nesuprantu iš kur pas kai kuriuos žmones tiek kvailumo tikėtis, kad TSKDP yra kažkokia kitokia partija nei likusios Lietuvoje. Na nebent įtakingumo prasme ši partija kartu su socdemais skiriasi nuo kitų partijų. Aš nesitikiu kažkokių įpatingų permainų į gerą pusę Lietuvos gyvenime per ateinančius 5 metus. Savivaldybėse jau prasidėjo problemos, nes ir ten biudžetai tapo deficitiniais, kai dar visai neseniai buvo perviršiniai. O tai reiškia, kad ir biudžetinėm įstaigom, tame tarpe ir mokyklom gali kilti problemų su darbo užmokesčio mokėjimu. Tuo tarpu naujoji ateinanti vyriausybė jau planuoja naujos ministerijos kūrimą. Aš esu įsitikinęs, kad nors ir teigiama, jog nauja ministerija susikurs tik atskyrus pareigybes ir funkcijas nuo kitos ministerijos, etatų skaičius, o tai reiškia, mokesčių mokėtojų pinigų išlaidos padidės. Čia turbūt taip vadinasi naujosios vyriausybės lėšų taupymas. Na, laukiu toliau naujų "protingų" veiksmų, įdomu kuo viskas baigsis. Tikėtina konservatoriai vėl patirs fiasko, kaip patyrė po 2000 metų seimo kadencijos. Kiek žinau partijos viršūnėlės jau gyvena šventinėm nuotaikom, nes jau įveiks savo nepilnavertiškumo kompleksą atsisėsdamos į valdžios kėdes, galės pasijausti pilnavertiškom asmenybėm. Linkiu pilnai atsiskleisti besėdint valdžioje.

paulius rašė...

Ar tikrai jau tokia bloga ta mūsų mokesčių sistema, kad ją visą iš peties reikia versti. O nauja iš pat karto tikrai neveiks sklandžiai. Tuomet bus ką kaltinti (prisiminkit kolūkius, tuomet gal irgi buvo galima švelniau pasielgti)
Šaliai gresia pilnas finansinis kolapsas. Rusai sako "konej na pereprave ne meniajut". Tai gal ir mums geriau susitraukus pralaukti patį sunkiausią momentą o tik tada daryti tokius radikalius žingsnius.
Linkiu visokeriopos sėkmės ir ištvermės.

Kariunas13 rašė...

Musu mokesciu sistema ydinga ir perdaug sudetinga. Tik klausimas... Kodel visur seimo nariai taupo, o savas algas pasikele? Keistas sprendimas. jei ir taip toliau bus tai patikekit si vyriausybe nesulauks pabaigos kadencijos. Jei Naujas seimas sau neapkarpys algu kaip ir kitiems zada, manau, Tevynes sajungos nebeisrinks kita karta. Ir as labai nusivilsiu Jumis.

Kariunas13 rašė...

ar kas nors skaito atsiliepimus ir perduoda ponui Kubiliui?

Atsakymas rašė...

Visus jūsų atsiliepimus diktuojant ponui Zuokui užsirašinėja ponas Čaplikas ir bus perduota.

Eilinį kartą vėl turiu kalbėti apie sąžinės graužimą, kad taip ilgai tylėjau. A. Kubilius

Kaip pasakytų Čaplikas tai jau SISTEMA :)

Kai pirmą kartą dalyvaudami Seimo rinkimuose juos laimėjote, tai buvo atsitiktinumas. Kai savivaldybių rinkimuose sulaukėte žmonių pasitikėjimo, galima sakyti, kad buvo sutapimas. Šiais metais vėl gavote rinkėjų pasitikėjimą, taigi tai tapo sistema. Liberalcentristas Algis Čaplikas Darbo partijai paaiškino, kad ji jau nebe atsitiktinumas

Vytautas rašė...

Belieka tikėtis pirmalaikių seimo rinkimų, dabartinė naujoji vyriausybė pridarys daug žalos.

Atsakymas rašė...

Vytautai, deja neteisigai mane supratote. Esat JUS, AS ir MES visi kiti paprasti Lietuvos zmogeliai kurie noretume galu gale kitos - naujos Lietuvos ir musu pareiga bei turima reali galimybe per busimo Premjero blog'a padeti savo tikslinga kritika ir konstruktyviais pasiulymais kurti ta ateities Lietuva, bei retkarciais parodyti tuos "brudus" kurie uz "nugaros" jau kurpia naujus planus ir gali trukdyti siam musu visu kilniam tikslui. Turbut tuo tikslu mes siame blog'e ir susirenkame bei apsikeiciame frazemis, pasiulymais, kritika ?!

Vytautas rašė...

Aš šiame bloge daug kartų rašiau, tačiau bėda ta, kad Kubiliui kritika nepatinka. beto jis čia rašo dėl savęs, pats taip sakė. įdomu kiek kartų yra susitikęs su antakalnio gyventojais, kur yra renkamas į seimą.norėčiau ir aš nueiti į susitikimą su juo, paklausyt ką kalba.

Mauras rašė...

2 atsakymas

klystate dviejose vietose - vytautas toli gražu ne toks "paprastas Lietuvos žmogelis" kaip gali pasirodyti iš jo rašinėjimų, kitas paklydimas - tikėtis iš jo konstruktyvumo ar duoto žodžio (yra viešai pasižadėjęs savo komentare daugiau neberašinėti AK blog'e) laikymosi.

Todėl siūlau nekreipti į jį dėmesio. Jis ir jo darbo partija tiesiog bankrutuoja, ir to jokie uspaskio pasimeilinimai konservams ar gapšio beprasmiai rašinėjimai nepakeis. Laukime teismo, jis neišvengiamai bus. Ir tikiuosi išsiaiškinsim ne tik dėl mokesčių, bet ir dėl "juodųjų" 23.5 mln. Lt. kilmės.

tomazas rašė...

ar tikraididejatys mokesciai padidins valstybes pajamas, manau ne, vis daugiau asmenu, tiesiogsleps savo pajamas, smulkus ir vidutinis verslas bankrutuos, neisgaledami moketi mokesciu. beabejo pons andrius gaudamas 20000-30000 lt. algos gali sumoketir transporto mokescius, taciau kai kuriose smulkiose imonese menesio apyvarta yra mazesne, o tokios imoneles islaiko po du tris zmones, kurie gauna algas, yra mokami mokesciai. nemanau, kad krize ir mokesciu didinimo pasiutpolkej jos istengs issilaikyti.Balsavau uz konservatorius,manau, kad daugiau to nedarysiu. Toks desperatiskas, ir nemanau, kad apgalvostas ir neisdiskutuotas antikrizinis planas pasitvirtins. Mielieji konservatoriai, arvykdidami tokias reformas nebijot, kad seime neisilaikysit netketuriu metu, oartimiausius 8-12 mte jusu seime bus ne daugiau 10 ir jus galesit vel vadintistvirtu opozicijos lyderiu, kol nepasimirs jusu darbai, kaip pasimirso Wiljamso afera ir poilgos pertraukos jus vel buvot isrinkti