Dešinioji Alternatyva: nacionalinė ambicija
Dešiniosios Alternatyvos pokalbių metu, tiek Vilniuje, tiek Kaune, Klaipėdoje ar Šiauliuose vis labiau aiškėja, kad neabejingi žmonės nori kalbėtis ne tik apie šių dienų skaudulius, bet nori matyti ir aiškią Lietuvos ateities viziją, nacionalinę ambiciją ir taip pat nori matyti valstybės gebėjimą tą nacionalinę ambiciją įgyvendinti. Po naujų metų, beleisdamas dienas Palangoje, surašiau tokias mintis apie tai kaip Dešinioji Alternatyva turėtų matyti nacionalinę ambiciją ir kelius, kaip ją įgyvendinti.
Dešiniosios Alternatyvos Programiniai Strateginiai Principai
I.Nacionalinė Ambicija
Naujas lietuvių nacijos pagrindinis tikslas - MODERNI, GLOBALI, LAIMINTI LIETUVA
Moderni, globali, laiminti Lietuva – tai savo tautos pasitikėjimo verta visuotinės gerovės valstybė, veikianti kaip aktyvi pilietinė ir sveika demokratija, sudaranti galimybes rastis ir plėtotis tikrai galimybių visuomenei, savo gyvavimą užtikrinančiai modernia ir dinamiška, prie globalių sąlygų pritaikyta ekonomine plėtra.
Tokio Pagrindinio Tikslo pasiekiama per – Stiprią (efektyvią) valstybę, Stiprią (modernią, turtingą) ekonomiką, Stiprią (gyvybingą, išsilavinusią, saugią) visuomenę.
II. Artimiausio laiko prioritetas – Stipri Valstybė
Stipri valstybė yra neatidėliotinai būtinas įrankis, norint efektyviai pasiekti Pagrindinio Tikslo – modernios, globalios, laiminčios Lietuvos. Stipri valstybė – tai skaidriais ir efektyviais demokratijos principais paremta ir žmonių pasitikėjimą nusipelnusi Valstybė. Tai valstybė, kuri pajėgia siekti ilgalaikių tikslų ir įgyvendinti gilias permainas bei reformas, būtinas norint sudaryti palankias sąlygas rastis Stipriai Visuomenei ir Stipriai Ekonomikai.
Stipri Valstybė – tai:
- šiuolaikiškas valstybės valdymas, paremtas į rezultatus orientuota viešąja vadyba ir svarbiausiu tikslu keliantis visuomenės pasitikėjimą ir piliečių pasitenkinimą valdymo rezultatais;
- moderni valstybės tarnyba, savo veikloje perimanti privataus verslo personalo vadybos principus; debiurokratizuota valstybės tarnyba;
- tarpusavyje subalansuoti valstybės viešieji finansai ir valstybės prisiimti įsipareigojimai už viešojo sektoriaus atskirų sričių tinkamą finansavimą;
- efektyviai įveikta korupcija valstybės įstaigose;
- sustiprinti demokratijos pamatai: stiprios partijos; partijų “intelekto centrai”; skaidrus partijų finansavimas; “švarios” rinkimų kampanijos; išplėtoti “dalyvavimo demokratijos” instrumentai;
- savivalda, skatinanti bendruomenių organišką savivaldą ir vietos reikalų efektyvų ir susbsidiarų sprendimą; regionai-apskritys, pasirengę savarankiškai priimti ES struktūrinę ir sanglaudos paramą, plėtoti infrastruktūrą, pritraukti investicijas;
- visuomenės pasitikėjimo siekiantys teismai;
- žiniasklaida, skleidžianti žinias ir nuomones, o ne tarnaujanti interesų grupėms;
- sutvarkytas ir tinkamai užbaigtas liustracijos procesas;
- efektyvi užsienio ir nacionalinio saugumo politika, ginanti Lietuvą nuo svetimų įtakų, ateinančių iš už Lietuvos ribų, ir ginanti Lietuvos interesus už Lietuvos ribų;
Stiprios visuomenės ir stiprios ekonomikos tikslai gali būti pasiekti tik tada, jei bus sukurtas stiprios valstybės instrumentas. Siekiant stiprios visuomenės ir stiprios ekonomikos reikia įgyvendinti visą eilę gilių reformų, kurias galima įgyvendinti tik tuo atveju jeigu jas įgyvendinanti valstybė veikia kaip savarankiškas, nuo interesų grupių autonomiškas agentas, pajėgus įgyvendinti ilgalaikes strategijas. Lygiai taip pat labai svarbu, kad valstybė suderintų savo valdomų viešųjų finansų (biudžeto) pajamas ir išlaidas su savo prisiimtomis viešosiomis funkcijomis – stipri valstybė turi savo žinioje (finansavime) palikti tik tas funkcijas, kurias pajėgia tinkamai finansuoti, nestumdama tų sričių į visišką degradaciją. Viešieji finansai turi būti tokios apimties, kad valstybė pajėgtų skirti pakankamą finansavimą svarbiausioms savo atsakomybės viešosioms funkcijoms: švietimui, sveikatos apsaugai, žmonių saugumui.
III. Stipri visuomenė – tai
- globalizacijai pasirengusi visuomenė: kūrybinė galimybių visuomenė a)išsilavinimas – ne degraduojantys dėl nepakankamo finansavimo švietimas, aukštasis mokslas, moksliniai tyrimai; b) pasaulio pažinimas – kalbų mokėjimas, kompiuterinis raštingumas; emigracijos patirtis; c) kūrybiškumo ugdymas;
- pilnutinei demokratijai pasirengusi visuomenė: “dalyvaujanti visuomenė” – pilietiškumas ir bendruomeniškumas; efektyvus kasdienio teisingumo realizavimas; pasitikėjimo kultūros plėtra;
- saugi visuomenė: prieinama, efektyvi ir nekorumpuota sveikatos apsauga; “zero tolerance” principu paremtas žmonių ir bendruomenių saugumas; efektyvi valstybės parama šeimai; demografinio tautos išnykimo sustabdymas; nuolatinis elgesio skurdo, socialinės atskirties, ekonominio skurdo ir turtinės nelygybės mažėjimas; efektyvi kova su alkoholizmu ir narkomanija;
- Tėvynę mylinti tauta: patriotizmas, tautiškųjų ir etninių vertybių puoselėjimas; dviguba pilietybė; pasaulyje pasklidusi ir namo sugrįžtanti tauta.
IV. Stipri ekonomika - tai
- konkurencinga ekonomika: sutvarkytos švietimo, aukštojo išsilavinimo, mokslinių tyrimų infrastruktūros; nuolat pritraukiamos aukštųjų technologijų užsienio kapitalo investicijos; subrandinta klasterinė ekonomikos architektūra; regione konkurencingai patraukli mokesčių sistema ir patrauklios verslo administravimo sąlygos;
- kūrybiška ekonomika: lengva pradėti, lengva baigti verslą; dinamiška, išsilavinusi, kūrybiškai pajėgi ir pakankama darbo jėga; verslo kūrybiškumą skatinantys finansinės inžinerijos instrumentai: rizikos kapitalas, parama “start-up” įmonėms, išvystyti akcijų apyvartos ir kapitalo pritraukimo instrumentai; į globalius pokyčius dinamiškai reaguojanti valstybės vadyba; efektyvi valstybės parama išryškėjusioms verslo “proveržio kryptims”, gebančioms sparčiai didinti į eksportą orientuotą gamybą;
- stabili ir saugi makroekonominė politika: euras; subalansuotas biudžetas; investicijoms patraukli mokesčių sistema; solidarus mokesčių mokėjimas; pakankami valstybės viešieji finansai; garantuotas energetinis saugumas; išplėtoti europietiški transporto, komunikacijų kanalai;
- kapitalizmas su žmogišku veidu: efektyviai įveikta socialinė atskirtis; gerovės visiems valstybė XXI amžiuje – visuomenės senėjimo, mažėjančio gimstamumo ir darbo jėgos trūkumo problemų sprendimas; imigracijos, kaip darbo jėgos šaltinio, valdymas; darbuotojų ir darbdavių santykių civilizuotas ir modernus reguliavimas; europietiška pensijų sistema.
Stipri valstybė, stipri visuomenė ir stipri ekonomika yra tampriai tarpusavyje susiję esminiai ateities vizijos elementai. Be stiprios valstybės nebus proveržio link stiprios visuomenės ir stiprios ekonomikos. Tačiau jeigu dėl kokių nors priežasčių nebus sugebėta progresuoti kuriant stiprią visuomenę ir stiprią ekonomiką, stipri valstybė susidurs su visuomenės nepasitikėjimo iššūkiu. Todėl tik matydami visą kompleksinį, tarpusavyje susijusi vizijos vaizdą, paremtą realiais tikslais ir realiais darbais, galėsime išsiveržti iš to užburto rato, kuriame dabar mūsų valstybė ir visuomenė sukasi: senosios vizijos yra išblėsę, valdžia užsiima tik kasdienybės administravimu, visuomenė nesupranta kur valdžia ją veda, todėl vis mažiau pasitiki bet kokia valdžia. Bandymai pateikti visuomenei paprastus atsakymus į jai rūpimus klausimus, politikams naudojant vieną šūkį ar lozungą “nusipelnėme gyventi geriau”, “tvarka”, “teisingumas” yra savęs ir visuomenės apgaulė. Problemos su kuriomis Lietuva ir visas pasaulis šiuo metu susiduria neturi paprastų ir lengvų atsakymų. Politikų bandymas bėgti nuo tokių atsakymų paieškos, prisidengiant trumpalaikiais lozungais, yra didžiausias politikų nusikaltimas savo visuomenei. Žmonių nusivylimas dabartine valdžios trumpadiene politika į valdžią gali atvesti arba populistus arba išmintingą ilgalaikę politiką. Dešinioji Alternatyva ir turi pateikti išmintingos ilgalaikės politikos alternatyvą.
7 komentarai:
Populizmui ribų nėra, o čia kas pateikta- aukščiausio lygio populizmas.Belieka Dievo prašyti, kad apšviestų žmonėm protus, tarp jų ir konservatorių partijos atstovams valdžioje, kad šie nebesinaudotų tarnybine padėtimi ir nešantažuotų žmonių rinkimų metu.
Ojojoj... Tenka sutikti su p. Vytautu. Populizmui ribu nera. Susidaro toks ispudis, kad politikai gyvena kitoje planetoje. Na tokiu rasineliu gali parasyti bet kuris dvyliktokas. O kas gali tai ivykdyti? Ogi niekas. Bent jau dabartineje situacijoje, kai politikai per 17 metu vykde gan destruktyvia politika (ka parodo neitiketina vyriausybiu kaita). Vienu zodziu rinkimai arteja. Ar ne taip, p. Kubiliau?
as tai manau, kad cia viskas graziai skamba, taciau man truksta kaip sitie visi dalykai bus igyvendinti. taciau populizmu to negalima vadinti, nes jei simas ar vytautas yra skaites "desiniaja alternatyva", kuri yra isguldyta ne viena puslapyje o simte ar dar daugiau tai pamatysite, jog tai yra ilgalaike programa.
tad saukti, kad tai populizmas yra mazu maziausiai izulu.
bet dar karta pasikartosiu - truksta aiskiu zingsniu ir zmoniu atsakingu uz tam tikras sritis (seselinio kabineto), kuriam dabar pats laikas pradeti veikti.
Zinote, labai knieti suzinoti gerb. Kubiliaus nuomone apie tokia situacija:
Faktas, jog Tevynes sajunga visada jauciasi ir mano esa teisi, niekada nepropazista kritikos, naujausi pvz.:
1.del alkoholio gamintoju logotipu kaip nereklamos, nors advokatu tarybos pirmininkas Andrikis tai pripazino kaip reklama;
2.postu, gautu seimo komitetuose ir komisijose del paramos Kirkilo vyriausybei neatsisakymas nutraukus parama ir teigimas, jog kaip sie postai priklauso Tevynes sajungai kaip 2-ai pagal dydi frakcijai seime, nors postus gaunate pagal seimo statuta pritarus seimui.
Tuomet kyla klausimas: Jei Tevynes sajunga visada jauciasi esanti teisi, kas bus, jei ji laimes seimo rinkimus?Juk Jus nepripazistate kitos nuomones, tai logiska, jog neatsizvelgsite i mazumos interesus budami dauguma.Asmeniskai as bijau, kad Tevynes sajunga laimes rinkimus, nes kol kas jos nariu veiksmuose demokratijos ne kruopelytes.
P.S. labai noreciau, kad ponas Kubilius pakalbetu apie D.Tusko vyriausybes vykdoma politika Rusijos atzvilgiu, palygintu ja su Kacynskiu vykdyta politika, gal tada ir pats suprastu kurie is ju konservatoriai, kurie liberalai ir kokia politika Lietuvai butu naudingiau vykdyti santykiuose su Rusija.
Tiesa sakant, nelabai supratau komentatorių kritiką, kad tai kas parašyta yra populizmas. Aš tiesiog įvardinau sritis ir problemas, kurias reikia spręsti. Ir taip pat bandžiau įvardinti,kas sprendžiant problemas yra svarbiausia ir kokia tvarka turi būti sprendžiama. Tai yra valstybės pertvarkos sistema. Mano įsitikinimu, visų pirma reikia sukurti stiprius valstybės instrumentus, kurie gali ir kitose srityse įgyvendinti reikalingas permainas. Kaip ir kokiomis pajėgomis tai galima įgyvendinti, - dėl to galime diskutuoti. Tačiau pastangas ieškoti sisteminio požiūrio įvardinti populizmu yra visiškai nerimta.Tiems, kurie taip bando daryti, aš siūlau patiems pateikti savąjį sisteminį požiūrį į tai, kaip turi būti pertvarkytas Lietuvos gyvenimas
Tiesiog visos partijos pries rinkimus ivardija tas pacias problemas. Visi iki vieno jas zino. Bet kazkodel laikui begant ju nemazeja, o kaip tik daugeja. Pats pirmas punktas yra kvailas, nes bandoma grazinti Sajudzio laikus. Negyvenkite praeitimi. Tai skamba populistiskai. Pirmas dalykas kuri reikia sutvarkyti, tai ismokinti visuomene (butent!!!!) atsakomybes. O zinote kaip tai padaryti? Ogi jau daug sykiu daugelyje internetiniu disusiju rasiau: reikia pakeisti istatymus susijusius su valdininku atsakomybes klausimais (valdininku nebaudziamumas sali veda i prazuti), ivesti visu zmoniu griezta pajamu ir islaidu deklaravima. Tokiu pakeitimu uztektu, kad salis susitvarkytu, nes tam, kad viskas ivyktu sklandziai reikes ne vienu metu. Nes jau juokinga, kai valdininkai akivaizdziai turi neapmokestinamu pajamu ir isleidziami tie pinigai pasidengiant istatymu spragomis. To nebeturi buti. Esu gyvenes kitose salyse ir ten teko matyti kaip dirba mokesciu inspekcijos. Ten tokie pinigu plovimai neimanomi. O pas mus laisvai galima apgaudineti. Pradziai padarykite tai, o paskui net nustebsite, kaip viskas automatiskai sustvarkys. Bet as esu 2006% isitikines, kad tokios politines jegos, kuri sugebetu tai padaryti nebera. Pacioje nepriklausomybes pradzioje buvo praleista proga, o dabar tai bus zymiai skausmingiau. O tie projektai buvo siulomi, bet niekas ju nepriiminejo... Kodel?? Kiek atsimenu, kad tai buvo bandoma padaryti Jusu buvimo valdzioje metu...
Pritarcia gerb. Leonido minciai kad kokie bebutu principai ar gaires, jos nieko vertos jei nera kaip jas pamatuoti t.y. turi buti galimybe vertinti ir ivertinti (po kurio laiko). Pavyzdys kaip galima matuoti: 2007 rugsėjo mėn. 26 d. Lietuvos korupcijos suvokimo indeksas nesumažėjo ir liko toks pats kaip ir pernai - 4,8 balo, “Transparency International” (TI), bet Kirkilui nemotais teseti pazadu, nes nezino kas yra sazine.
Todel labai pritariu siai minciai, kad turime nuspresti kokiu budu matuosime, kaip mums sekasi ir kitiems parodyti rezultatus kurie butu kaip galima (pabreziu) labiau apciuopiami - vien skambiais lozungais tautos pasitikejimo nebetgaus niekas. Ta sako ir sena ismintis "DARBAIS, O NE ZODZIAIS MES TEVYNE MYLIM". P.S. pritarciau ir Algimanto pasiulymui pavadinti si tautini (nacionalini)judejima "arciau paprastu zmoniu" TAUTOS KOALICIJA, nes as pavyzdziui nesu nei kairysis nei desinysis, as esu paprastas LR pilietis - lietuvis ir tuo labai didziuojuosi !
Rašyti komentarą