Vasaros pamąstymai: praeitis, dabartis ir ateitis Lietuvos politikoje
Vis ramybėje nepalieka mintis, kad su politikos formavimu ar formavimusi Lietuvoje yra kažkas negerai. Tą ypač pajunti, kai pabūni kokiame nors tarptautiniame forume ir gauni progą palyginti Lietuvos politiką ir jos procesus su kitų, ypač senesnių ES valstybių, analogiškais reikalais.
Jeigu paveikslą piešti labai grubiais štrichais, tai susidaro vaizdas, kad Lietuvos politinis gyvenimas yra perdėtai koncentruotas į praeitį bei dabartį ir jame ryškiai stokoja ateities dimensijų.
Iš tiesų daugelis šiandieninių Lietuvos problemų yra sąlygotų ne taip senos Lietuvos praeities. Pusę amžiaus užtrukusi okupacija vis dar nepaleidžia Lietuvos. Postkomunizmas Lietuvoje tampa permanentiniu reiškiniu, su jo tradicijas sėkmingai perimančia naująja nomenklatūra ir vis labiau besiplėtojančiu cinizmu valstybės gyvenime. Šiandieniniai svarbiausieji valstybės gyvenimo bruožai - teisingumo stoka ir visuotinė korupcija - yra tų pačių neįveikiamų tradicijų pasekmė.
Iš kitos pusės, praeitis atneša ir svarbios šiandienai patirties - rūpestis valstybės saugumu ir Rusijos grėsmių suvokimas taip pat ateina iš tos pačios praeities.
Taigi praeitis ir dabartis valstybės gyvenime yra labai tampriai susiję. Ir tai nėra nuostabu. Blogiau yra, kad ateitis ir dabartis valstybės gyvenime ir politikoje yra praktiškai niekaip nesusiję, nes ateities perspektyva yra niekaip neprojektuojama į dabartinį Lietuvos valstybės mechanizmą ir jo veikimą. Ateities projekcijas ir perspektyvas vis labiau galima įžvelgti Lietuvos verslo ar kultūros pasaulio šiandieniniame gyvenime, tuo tarpu politinė sistema sukasi ratu, pasiklydusi tarp praeities ir dabarties, praktiškai visai neįtakojama ateities perspektyvų ir visiškai neįstengdama jų įtakoti. Valstybės gyvenime ateitis kuriasi arba savaime, arba įtakojama Briuselio, bet ne sąmoningų lietuviško politinio intelekto pastangų dėka.
Tai nereiškia, kad staiga Lietuvos politikoje reikia užmiršti praeitį ar dabartį ir visiems pulti svarstyti futurologines ateities projekcijas, tačiau žymiai stipresnis ateities dėmens pabrėžimas yra būtinas.
Net ir suvokiant, kad daugelis šiandieninių Lietuvos problemų yra sąlygotos praeities palikimo, kyla natūralus klausimas, kaip efektyviau tą palikimą įveikti - ar vien kalbant apie praeitį ir ją nagrinėjant, ieškant praeityje dabarties problemų priežasčių, ar suvokiant visas dabarties problemas ir tai, kad jų šaknys yra praeityje, vis tik jų sprendimo būdų ieškoti ateities perspektyvose, ieškant būdų kaip tų perspektyvų realizaciją pagreitinti.
Antrasis būdas, mano įsitikinimu, yra vienintelis realus ir efektyvus, tačiau ir mažiausiai naudojamas šiandieniniame Lietuvos politiniame gyvenime.
Kyla klausimas - ką reikia daryti, kad Lietuvos politinis gyvenimas įgautų ir ateities dimensijos žymiai didesnį svorį. Receptų gali būti įvairių, tačiau labiausiai rūpi receptai savam kūnui, tai yra Tėvynės Sąjungai.
Tėvynės Sąjunga visada pasižymėjo stipriai akcentuotu praeities ir iš to kylančiu dabarties neteisybės suvokimu. Lygiai taip pat visada demonstravo aiškų siekį, kad su sovietine praeitimi reikia greičiau atsisveikinti. Tėvynės Sąjunga visada jautė atsakomybę už tai, kad šiandieninė Lietuva būtų kuriama remiantis į praeities skaudžią patirtį, todėl valstybės saugumo ir Rusijos grėsmės reikalai buvo suvokiami kaip prioritetiniai klausimai. Lygiai taip pat šiandieninės korupcijos ir neteisingumo priežastys visada buvo matomos sovietinės praeities palikime.
Mano įsitikinimu, ateina metas, kai Tėvynės Sąjunga turi suvokti savo lygiai taip pat didelę atsakomybę į šiandieninį valstybės politinį gyvenimą atnešti ryškią ne tik praeities, bet ir ateities projekciją, nes nesimato, kad kuri nors kita politinė partija būtų pasiruošusi imtis tokios atsakomybės. Tą kažkada darė Sąjūdis, brėždamas ilgalaikę nepriklausomos Lietuvos kūrimo viziją, tą patį dabar turi daryti Tėvynės Sąjunga.
Lietuvos politiniame gyvenime sėkmė lydės tik tas politines jėgas, kurios sugebės derinti efektyvų dėmesį visiems trims svarbiausiems dėmenims: ir praeičiai, ir dabarčiai, ir ateičiai. Tie, kas sugeba rūpintis tik vienu dėmeniu, tampa arba marginalais, arba populistais. Partijos, kurios sustingsta tik ties praeitimi, labai greitai tampa priedu prie nacionalinio muziejaus, partijos, kurios skelbia, kad per 11 dienų stebuklingai išspręs visas dabarties problemas, tampa paprasčiausiais trumpalaikiais populistais. Partijos, kurios kalba tik apie šviesią ateitį, labai greitai tampa panašios į liberalių fantastų būrelį.
Taigi, Lietuvai reikalinga politika, kurioje vienu metu derėtų dėmesys visiems trims dėmenims:
Praeitis – valstybės saugumas; santykiai su Rusija; stalinizmo, komunizmo, KGB nusikaltimai.
Dabartis – teisingumas; kova su korupcija; kova su biurokratų savivale;
Ateitis – šalies modernumas; globalizacijos iššūkių įveikimas; ekonominis konkurencingumas.
Iš esmės viskas, ką parašiau, yra trivialus dalykas, tačiau ne taip lengvai įgyvendinamas. Ir ypač dėmesys trečiajam dėmeniui reikalauja ir intelektualinio potencialo ir gebėjimo sakyti tiesą apie nepopuliarius dalykus. Bet kitaip žygis į ateitį bus neįmanomas.
Iš tiesų Lietuvos politikos formulė yra paprasta - tik sutelkę dėmesį į trečiąjį dėmenį, į ateities perspektyvą, galime įveikti ir dabarties sunkumus ir praeities palikimą. Bet tam Lietuvos politinėje sistemoje reikia kokybiškai kitokio intelektualios politinės valios ir telkiančios lyderystės potencialo. Ar Tėvynės Sąjunga tokio potencialo turi pakankamai?
12 komentarų:
Teisingos mintys, labai teisingos. Pasigedau vienintelio dalyko - tautos identiteto stiprinimo. Visam tekste akcentuojama valstybė, ne tauta. Prie punkto "Ateitis", aš pirmoje vietose ir rašyčiau, "tautos identiteto stiprinimas"
Sutinku su aurotiumi. Ir su ateities vizija – šalies modernumas; globalizacijos iššūkių įveikimas; ekonominis konkurencingumas. Estai sia vizija labai sekmingai igyvendina visomis imanomomis priemonemis kabindamiesi i Sakndinavija. Butent i toki regiona kuris jau dabar yra tai ko mes turetumeme siekti. Mes kabinames i Lenkija, salis kuri nei moderni, nei vakarietiska, nei pasiruosusi globaliems issukiams (jiems pakanka ir vidiniu issukiu). Siejame save su salimi kuriai ne pro sali butu pagalba integracijai i Vakarus. Manau reiketu apsispresti, ar mes i Europa per Lenkija, ar artimesniu keliu, per Baltijos jura. Keliant tikslus del ateities manau kad Baltijos kelias daug priimtinesnis
Pagarbiai,
Nesuprantu tik vieno dalyko. Kodėl santykiai su Rusija yra nurašomi į praeiti. Arba bandote kažką nuslėpti, arba tikrai nesigaudote ekonomikos realijose. Tai yra labai panašu į buvusio jūsų bendrapartiečio pasakymą - Rusijos krizės Lietuva nepajus (Nuo 1993 m. iki 1999 m. vasaros buvsio Tėvynės sąjungos (Lietuvos konservatorių) valdybos pirmininko žodžiai, po kurių jį atstatydino (privertė opozicija ir neneikite to, taip, deja, buvo). Neįtikėtina. Deja, bet santykiai su Rusija yra dabartis. Aš nenagrinėju politinių santykių. Turiu omeny ekonominius santykius, nuo kurių, deja, esame ypatingai priklausomi ir dar ilgai busime, nes esame tarp vakaru ir Rusijos. Ir, manau, niekada ir neišeis nutraukti tos priklausomybės. Ir tai ne politinis faktorius. Visi puikiai suprantame, kad šiuo metu globalizacija yra toks procesas, kurį į priekį veda besaikis pelnų siekimas. Tai vyksta visame pasaulyje (JAV ir Irako karas ir pan., Venesuelos santykiai su JAV). Didžiuliai pinigai, deja, valdo, o visa kita tai tik bereikalingi pliurpalai, o Lietuva pasauliniame kontekste tai viso labo mažas sraigtelis
TS potencialas? koks jis yra siandien- mazdaug matome, zinome. o koks bus ryt, poryt? kur jaunimas? JKL? krepsinio komanda futbolo aiksteje? sitoje vietoje yra griztamasis rysys: isigijus aiskia ateities programa, jaunimo pagausetu.
aplamai gyventoju isprusimas auga.kitas klausimas kiek auga TS potencialas. susijungimas su tremtiniais,- kurie patys savarankiskai netgi nesugebejo issilaikyti politikoje kaip pakankamai stipri jega, nors nariu skaicius- OHO!,- dave tik laikina efekta, ir dabar jau tai ryskeja. partijai stokojant politinio imuniteto, jos mentalinis potencialas aritmetine prasme nors ir auga, taciau nepamirskim, kad be politines valios daznai ivyksta ideju ir viziju persileidimai. sakyciau, po tiekos metu jei partija nebemegins imtis (bent po valanda kasdien) pati savo sveikatos problemu,- ne be komplikaciju jos potencialas ir potencija pagimdys ateities kudikeli. juolab, kad visa ciniska aplinka nelinkusi kenteti meginimu zvelgti i Lietuvos ateiti optimistiskai.
uzdavinys sunkokas- reikia gero kudikelio, o motina- ...
>Ar Tėvynės Sąjunga tokio potencialo turi pakankamai?
Tai Jūs mums pasakykite.
linksmiausia, kad visame sitame rasinyje TS pasirodo pati be vizijos ir be ateities, ir visa laika greziojasi i praeiti ir gasdina baubais; taip karts nuo karto iskasa kokia archaiska seimos savoka, lengvai nubraukiancia trecdali ar daugiau jos neatitinkanciu Lietuvos seimu ir vaiku, pasiulo priimt dar viena nauja ta pacia sriti reklamentuojanti istatyma, sukurti dar viena ministerija, pasiulo prisiminti, kaip sekmingai Mazeikiu nafta pardave, ir t.t. Man rodos, tai ir yra atsakymas i klausima del TS potencialo.
P.S. dziaugiuosi, kad po mano astriu zodziu, prisiminete neformaliu rysiu Europoje nauda. I juos i apeliavau, ne i oficialias kalbas. Deja, kaip supratau, jokiu ziniu lietuvaiciams neatvezete, nes vis "ta pati Lisabonos strategija" buvo svarstoma. ta pati tai ta pati, tik pasidare idomu, kiek ilgai Lietuva stabdys viena svarbiausiu jos daliu - geresnio reglamentavimo iniciatyvos igyvendinima, skirta zenkliai sumazint nacionaliniu ir ES teises aktu skaiciu, padaryt teises normas suprantamesnes ir prieinamesnes zmonems, supaprastinti reguliavima ir t.t. Musu Vyriausybe numate pirmuosius zingsnius tik 2009iems metams (iki to prikeps su konservatoriu pagalba dar pora tusktanciu nauju istatymu), kol kas neturim jokios iniciatyvos sioj srity, kai kitos valstybes jau senokai priekyje; tuo tarpu seimo kepamu istatymu kiekyje nei verslas, nei zmones jau nera pajegus susigaudyt, ka bekalbet apie ES teises aktus su ju klaidingais vertimais ir pan.(jau net teisininkai patys nebeatrenka, kiek kur kokiu specialiu normu prikista, o dar kai po desimties istatymo galiojimo metu Konstitucinis "prisimena" savo galias...). Geda matyti ES ataskaitose prie lietuvos vien bruksnelius, ar nuorodas, kad nepakanka infomacijos apie reguliavimo paprastinimo iniciatyvas, ir geda buna aiskint kitiems europieciams, kaip mes pirmaujam ES direktyvu perkelime (nes jas perkopijuoti neuzima daug laiko, kitos valstybes bando skaityti ir mastyt, kaip padaryt geriau ir paprasciau). Kai tarp ES specialistu pasisakai esas is Lietuvos, visu akys nusvinta - "a tai jus ES konstitucija neskaite ratifikavot"... toks tad jumoras Europoj. Tik stai ir vel, kai pirma karta Lietuva turedama proga tiesiogiai dalyvaut naujos ES sutarties sudaryme, nei Vyriausybe, nei Europos reikalu komitetas Seime iki siol nepaskelbe jokiu prioritetu (arba labai tyliai skelbe), o gal Europos reikalu komiteto pirmininkas yra pasiruoses eiliniam ratifikavimui be skaitymo. tada viskas aisku...
Pritariu ruslanui, mūsų pavyzdys gali būti tik skandinavai.Norvegija artima pagal mentalitetą, Danija būtų optimaliausias sprendimas.Švedija kaip artimiausia kaimynė Nei mentalitetu. nei kalba mums lenkai nėra artimi. Iš kur toks požiūris. Pradėsim melstis, kaip lenkai ir gyvenimas pagerės/ Ogal kelius tokius pradėsim tiesti, kaip Lenkijoje? Nesuprantu?
Antanas
Labai geras ir aktualus straipsnis.
Kodėl taip sunkiai mūsų žmonėms įkandamas dalykas yra ateities planavimas?
Todėl, kad dauguma savo esybe tebėra vergai, o vergui strategija visiškai nesuvokiamas dalykas.
Kaip gali vergas spręsti strateginius klausimus? Jam vergvaldys, nekreipdamas dėmesio į jo pageidavimus ar planus, pasako daryk tą ar aną.
Pasižiūrėjau neseniai vieno rajono strateginį vystymo planą. :( Ten nė nekvepia jokia strategija. Tiesiog pavardinti keletas smulkių, maksimum taktinių uždavinėlių, visiškai neįtakojančių vystymosi tendencijos. Eilinį kartą įsitikinau, kad vergas, kažką perskaitęs apie strategiją, įsivaizduoja, kad jis jau tai suprato ir dedasi tos srities specialistu, neturėdamas nė menkiausio supratimo apie strategiją.
Gaunasi tik populistinės, Pakso ar Uspaskicho lygio kalbelės, patinkančios panašiems į juos dvasios ir savo pripumpuoto EGO vergams.
Ką padarysi, tikri lyderiai dar ilgokai bus DEFICITAS.
Eglei - tas amzinas saves plakimas del ES konstitucijos jau darosi juokingas. Tiems specialistams isuomet galite atsikirsti - "o jus, biciuliai, ta pacia Konstitucija neskaite atmetete"... Kurie geresni? :)
Pontijui- tas amzinas lygiavimasis i blogus pavyzdzius, tada tikrai statistinis lietuvis puikiai pasijaucia, nes ir pakeles tvarkinGESNES, ir oras gaiVESNIS, ir as graZESNIS, ne toks girtas nei kazkur, kur dar blogiau. Kol neturesim ambiciju lygiuotis i geriausius ar siekti daugiau nei turime, tol ir sedesime apsisnarglije.
Per tą laiką kol čia nebus atnaujinimų gal pavyks komentarų skaičių padvigubinti, nes 11 komentarai dienoraščio nepuošia.
Tas pats per ta pati, laikomasi klaidigu nuostatu. Rusija nekelia gresmes Lietuvai, tokie kaip tskp(tevynes sajunga, koncervatoriu partija)savo pasisakymais padaro Rusija Lietuvos priesu ir tuomet sako kad Rusija kelia gresme Lietuvai.Taciau ta pati ts mielai priima parama is Dujotekanos, netgi pati praso paramos is Dujotekanos, pagal ts nariu pareiskimus atseit prorusiskos kompanijos, taigi viena yra kalbama, o realiai visai kitaip elgiamasi. Taigi, o tas kas moka pinigus ir muzika uzsako, todel ts soka pagal prorusiskus pinigus, tik vaidina pries Lietuvos zmones ir uzsiima nekonstruktyvia kritika. Toks pavyzdys parodo, kad Lietuvos politikai yra itakojami tiek, kiek jie patys leidziasi, ir musu santykiai su Rusija tik nuo musu paciu priklauso, jei laikysime ja priesu, tokia ji ir bus, taciau jei laikysime partnere, ka daro ir dauguma es valstybiu, turesime daug ekonomines naudos.
Rašyti komentarą